Kees Meester

 
De loopbaan van een ‘pottenhakker’ *)

Kees is geboren en getogen in Andijk. In de band beter bekend als ‘Beauty Kees’ (* Engels voor schoonheid Kees), dit in verband met de schoonheidssalon van vriendin Martyna.
De muzikale basis van Kees is feitelijk al gelegd bij zijn geboorte. Het was in huize Meester een en al muziek. Vooral vader Jan, en daarbij de zussen op trompet, gitaar en al zingend in de keuken.

Op 18 jarige leeftijd kocht Kees zijn eerste drumstel van, zoals het een Andijker betaamt, het geld wat hij "in de bloemkool" had verdiend. Dat werd tijd ook, want tot die tijd zijn menige stoel door hem gaargeslagen (!) en ook het speelgoed-drumstel van zijn jongere broertje moest het regelmatig ontgelden. Dit alles tot ergernis van moeder Meester.

In de jaren ’80 werd in Andijk Kees’ eerste band geformeerd, de Bolusband *). Ze waren wereldberoemd in het dorp en de nabije omgeving. Ongeveer 7 jaar hebben ze bestaan, daarna een muzikale stilte, wat andere bandjes, en invalwerk bij andere bands uit de regio. Kees woont ondertussen al weer zo’n 13 jaar in Hoorn, en het bevalt hem. Sinds een jaar, maar met Martyna, Lukasz en Ania, perfect dus.

Toen in 1992 een collega van Kees op de Middelbare Tuinbouwschool in Hoorn (Willie Meissner) hem uitnodigde eens bij de Notenkrakers te komen kijken, was Kees verkocht. Hij ‘kijkt’ nu al ruim 10 jaar bij de Notenkrakers dus.

Er gebeurde wel iets wonderlijks toen Kees bij de band kwam: Willie, man Bart, zoon Jeroen en Rien de Vroome stopten met de band. Kees vraagt zich wel eens af of het een met het ander te maken had maar wij weten gelukkig dat het puur toeval was.

Dus al 10 jaar vaste slagwerker bij de Notenkrakers. Zijn grote houvast is Willem op grote trom en daarnaast Harry (ook een pottenrammer (zie pottenhakker). Met zijn drieën weten ze pittig herrie te maken, en dat allemaal zonder bladmuziek. Ze spelen (dat zeggen ze tenminste) op hun gevoel.

Als er een nieuw stuk ingestudeerd moet worden, en ze horen wat geluiden of andere vorm van herkenning, kijken ze elkaar aan, doen wat aan body language (Engels voor lichaamstaal) en op de één of andere manier is op hun muzikale reactie meestal weinig aan te merken.

Gezien de internationale termen en de onderwijzersachtergrond van Kees, zijn hier en daar ' ** ' geplaatst, dit ter verduidelijking van de gebruikte kretologie, dit om e.e.a. toch nog enigszins een educatief karakter te geven.

Nog een specifiek puntje van Kees. Gezien die zelfde onderwijzersachtergrond is Kees een man van de agenda. Alleen, bij ons heeft hij die nooit nodig; bij de aankondiging van een nieuw optreden, of het nu over een maand of 5 jaar is, weet, vermoedt, denkt , verwacht Kees altijd of hij wel, niet, misschien, onvoorwaardelijk, waarschijnlijk aanwezig kan zijn. Kortom, ’t blijft spannend met hem

*) naar wij ons hebben laten vertellen; Bargoens voor slagwerker)
*) Bargoens voor, euh, laat maar).